تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۱۶۶۶ را بشکند و تا سطح حمایت بعدی ۱۶۳۹ کاهش یابد و این حرکت را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت پایین نشان داده است. همانگونه که در چارت مشاهده می فرمایید این سطح حمایت ۱۶۶۶ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۱۴٫۶ درصدی از روند صعودی ۱۲۶۵ قرار گرفته است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال قیمت جهانی اونس طلا در موج افزایشی v یعنی آخرین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۱۱۵۹ (پایین ترین سطح ۱۶ اوت ۲۰۱۸) قرار دارد. معمولا مشخص کردن نقطه اوج دقیق این موج بسیار دشوار است و اینکه آیا این موج v گسترش می یابد تا حد زیادی به عمق کاهش فعلی قیمت بستگی دارد. در چارت پایین با توجه به اینکه قیمت جهانی اونس طلا دو مرتبه در پایین سطح حمایت ۱۶۶۶ قرار گرفته است به احتمال زیاد بتواند این سطح حمایت را مجدد بشکند و با کاهش قیمت مواجه شود.

این در حالی است که برای امروز در حرکت صعودی سطح مقاومت قیمت بر روی ۱۶۸۴ دیده می شد که اگر به هر دلیلی از بالا این سطح مقاومت با قدرت شکسته شود موجب صدور سیگنال افزایش قیمت به سوی سطح ۱۷۱۰ می شود. بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت یک ساعته نوسانات خنثی قیمت جهانی اونس طلا را بین سطوح ۱۶۵۷ و ۱۶۸۵ نشان می دهد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

بنابراین از آنجایی که خط روند افزایشی در چارت یک ساعته با قدرت شکسته شده است و قیمت آن در تلاش برای کاهش قیمت به زیر سطح ۱۶۵۷ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) است برای امروز تمایلات بازار بیشتر به کاهش قیمت به سوی سطح ۱۶۴۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) می باشد که در چارت یک ساعته به وضوح مشاهده می فرمائید. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

از نظر تحلیل بنیادی انتشار اخباری مبنی بر اقدامات محرک اقتصادی دولتهای آمریکا و ژاپن باعث بهبود جریانات ریسک پذیری و کاهش قیمت جهانی اونس طلا به پایین سطح حمایت ۱۶۶۶ شده است.

گمانه زنی هایی نیز در مورد احتمال اقدامات محرک اقتصادی هماهنگ بانک های مرکزی جهان به منظور جلوگیری از کاهش بیشتر رشد اقتصادی مطرح شده است که این خبر ارزش شاخص ها در بورس های آسیایی و احتمالا در سایر بورس اروپا و آمریکا را نیز افزایش دهد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است به منظور حمایت از اقتصاد آمریکا در برابر تاثیرات ویروس کرونا گام های مهمی برخواهد داشت و در مورد کاهش مالیات بر دستمزد با جمهوری خواهان کنگره صحبت خواهد نمود.

آیا این امکان وجود دارد بار دیگر توجه بازار به مسائل فاندامنتال معطوف شود؟ و آیا اونس طلا حرکت اصلاحی نزولی خود را آغاز کرده است؟ این سوالات در ذهن همه نقش بسته است اما به اعتقاد ما، هنوز برای قضاوت بسیار زود است! بدین جهت می بایست طی این هفته وضعیت نوسانات بازار سهام را بدقت مدّ نظر قرار دهیم تا شاهد واکنش بازار جهانی اونس طلا باشیم زیرا همبستگی منفی میان شاخص های سهام بین الملل و قیمت جهانی اونس طلا ادامه دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا