تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطح حمایت ۱۵۴۶ کاهش داشته باشد و در صورتیکه این سطح حمایت شکسته شود منجر به کاهش بیشتر قیمت آن به سوی سطح ۱۵۱۶ خواهد شد. براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۱۵۴۶ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی از یک موج احتمالی (C) یا موج ۳ از سطح ۱۶۴۲ تشکیل شده است.

از منظر تحلیل تکنیکال این موج نزولی (c) بخشی از چرخه سه موجی از سطح ۱۷۰۲ محسوب می شود و قویا پیش بینی می شود که در این موج خود را تا سطوح ۱۵۴۶ و ۱۴۸۶ پایین بکشاند. به باور ما این چرخه به صورت متناوب به عنوان یک چرخه پنج موجی در نظر گرفته می شود زیرا اولین موج یعنی موج (a) می تواند به پنج موج کوچک تر تقسیم شود.

در چارت روزانه نیز بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند صعودی ۱۰۴۵ به ۱۷۰۲ به تارگت های نزولی ۱۴۵۱ و ۱۳۷۴ اشاره کرده است که هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی قرار گرفته اند.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

از منظر تحلیل بنیادی تقویت ارزش دلار آمریکا ، بهبود عملکرد اوراق قرضه و افزایش ارزش سهام در بازارهای بورس بین الملل موجب تضعیف نسبی قیمت جهانی اونس طلا شده است و به باور ما رابطه معکوس میان شاخص های بورس بین الملل و قیمت جهانی اونس طلا مجددا در حال برقرار شدن است.

این در حالی است که سرمایه گذاران خود را برای یک دوره عدم قطعیت طولانی آماده می کنند و دولت ها ضمن تشدید مقررات قرنطینه اقدامات محرک پولی و مالی را برای مقابله با تاثیرات کرونا در پیش گرفته اند و همین مساله باعث تقویت شاخص ارزش دلار آمریکا در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی شده است.

از سوی دیگر به دنبال انتشار آمارهای مثبت از بخش تولیدات کارخانجات چینی (PMI) که امیدها نسبت به ترمیم فعالیت های اقتصادی را تقویت کرده است شاخص های بورس در بازارهای آسیا نیز شاهد افزایش بوده است. در همین حال میزان نرخ بازدهی اوراق قرضه بلندمدت دولت آمریکا نیز همراستا با بازارهای بورس بین الملل شاهد رشد بوده است.

به باور ما از آنجایی که قیمت جهانی اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود و همانطور که پیشتر گفته شد افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد.

باید توجه داشت بطور کل فلزاتی که به دلار آمریکا قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست. در تقویم اقتصادی آمریکا امروز شاخص های اشتغال بخش خصوصی آمریکا (ADP) و آمار موسسه مدیریت عرضه کارخانه ای (ISM) در ماه مارس اعلام خواهند شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا