تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLK0) تحلیل دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن برای مدت کوتاهی مابین نرخهای ۲۷٫۵۸ و ۲۴٫۴۱ دلار در هر بشکه در نوسان باشد و بعد از شکسته شدن یکی از سطوح فوق جهت قیمت آن مشخص گردد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی از روند نزولی ۵۴٫۵۰ به ۱۹٫۲۷ تشکیل شده اند.

در حرکت صعودی چنانچه به هر دلیلی از سطح مقاومت ۲۷٫۵۸ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته در بالای آن بسته شود سیگنال افزایش قیمت به سوی سطح ۳۲٫۷۳ صادر خواهد کرد که این سناریو کمی محتمل به نظر می رسد. این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه به هر دلیلی سطح حمایت ۲۴٫۴۱ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته در زیر آن بسته شود منجر به تضعیف قیمت آن به سوی سطح ۲۱٫۷۴ خواهد شد.

از این رو از نگاه تحلیل تکنیکال نکته قابل توجهی در خصوص قیمت نفت خام سبک آمریکا وجود ندارد و باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند و انتظار می رود، تا زمانی که حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند، قیمت در نوسانات خنثی مابین نرخهای ۲۷٫۵۸ و ۲۴٫۴۱ قرار داشته باشد اما همانطور که در بالا بدان اشاره شد احتمال شکسته شدن سطح مقاومت ۲۷٫۵۸ زیاد است.

با این حال بدون در نظر گرفتن حرکت بعدی قیمت ، از منظر تحلیل تکنیکال روند نزولی قیمت از سطح ۶۵٫۶۵ هنوز به نظر می رسد که تکمیل نشده باشد زیرا افزایش اخیر قیمت از سطح ۱۹٫۲۷ در قالب موج ۴ شکل گرفته است که بعد از آن می تواند در موج ۵ وارونه شود که در چارت پایین به وضوح مشاهده می فرمائید.

در چارت پایین کمی دشوار است که سقف دقیق این موج ۴ را مشخص کرد اما ممکن است سقف این موج در حوالی سطح ۲۹٫۱۳ (بالاترین سطح ۳ آوریل ۲۰۲۰) و یا نزدیکی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی در سطح مقاومت ۳۲٫۷۳ شکل گیرد.

بررسی چارت یک ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا نشان می دهد که موج ۴ ممکن به پایان رسیده باشد و سه موج کوچک این موج ۴ را ایجاد کرده است و موج سوم یعنی موج c در اطراف سطح ۲۸٫۶۲ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی) به پایان رسیده است. در واقع ارتباط بین موج c و موج a نشاندهنده تکمیل شدن یک الگوی صاف نامنظم است که می تواند پس از آن ادامه روند نزولی را بدنبال داشته باشد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد.

در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRM0) تحلیل دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن برای مدت کوتاهی مابین نرخهای ۳۲٫۰۴ و ۳۴٫۲۴ در نوسان باشد و بعد از شکسته شدن یکی از سطوح فوق جهت قیمت آن مشخص گردد. همانطور که در چارت دیده می شود این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۵۰ درصدی و ۱۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی از موج نزولی III از سطح ۶۰ تشکیل شده اند.

در حرکت صعودی چنانچه به هر دلیلی از سطح مقاومت ۳۴٫۲۴ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته در بالای آن بسته شود سیگنال افزایش قیمت به سوی سطح ۳۶٫۹۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی) صادر خواهد کرد که این سناریو کمی محتمل به نظر می رسد. این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه به هر دلیلی سطح حمایت ۳۲٫۰۴ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته در زیر آن بسته شود منجر به تضعیف قیمت آن به سوی سطح ۲۹٫۸۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی) خواهد شد.

از این رو از نگاه تحلیل تکنیکال نکته قابل توجهی در خصوص قیمت نفت برنت دریای شمال وجود ندارد و باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند و انتظار می رود، تا زمانی که حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند، قیمت در نوسانات خنثی مابین نرخهای ۳۲٫۰۴ و ۳۴٫۲۴ قرار داشته باشد اما همانطور که در بالا بدان اشاره شد احتمال شکسته شدن سطح مقاومت ۳۴٫۲۴ زیاد است.

با این حال باید توجه داشت رالی افزایشی قوی قیمت نفت برنت دریای شمال که در طی چند روز گذشته شاهد آن بودیم به نظر می رسد که در قالب موج IV شکل گرفته است که انتظار می رود بعد از آن در موج نزولی V وارونه شود و برای اطمینان از آغاز شدن این موج لازم است که ابتدا قیمت آن به زیر سطح حمایت ۲۹٫۸۴ کاهش یابد تا تاییدی در جهت کاهش قیمت به سوی سطح ۲۲٫۷۲ باشد اما بهتر است در صورت وقوع چنین اتفاقی تارگت واقع بینانه را در حدود سطح ۲۷٫۱۲ در نظر گرفت که آنهم همانطور که در بالا گفته شد مشروط به شکسته شدن سطح حمایت ۲۹٫۸۴ می باشد که برای امروز بعید به نظر می رسد.

در بررسی چارت روزانه نیز کاملا مشخص است که افزایش شارپی قیمت از سطح ۲۱٫۶۵ در قالب موج افزایشی IV بوده است که ممکن است در حوالی سقف موج iv (چهارمین موج از موج قبلی III) پایان یابد و در میان مدت تارگت نزولی ۱۶٫۰۴ تا زمانیکه قیمت آن پایین سطح مقاومت ۳۸٫۷۹ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) قرار گرفته است در میان مدت یعنی برای هفته های آتی هنوز معتبر است که این سطح در چارت روزانه بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی از یک موج نزولی بزرگ C از سطح ۷۵٫۶۰ دلار در هر بشکه تشکیل شده است. در نمودار بعدی، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن