تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLK0) پیش بینی می شود قیمت آن مجدد سطح حمایت ۲۳٫۶۹ دلار در هر بشکه را تاچ کند و در صورت شکست آن تا سطوح حمایت بعدی ۲۲٫۸۴ و ۲۱٫۴۸ کاهش یابد که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۲۳٫۶۹ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی از یک موج صعودی c از سطح ۱۹٫۲۷ تشکیل شده است و سومین موج از یک الگوی تخت نامنظم از سطح ۱۹٫۴۶ (پایین ترین سطح ۲۰ مارس ۲۰۲۰) می باشد.

از منظر تحلیل تکنیکال ساختار موج اصلاحی از حرکت صعودی ۱۹٫۴۶ بیانگر روند نزولی پایدار از سطح ۶۵٫۶۵ (بالاترین سطح ۸ ژانویه ۲۰۲۰) می باشد و همانگونه که در چارت پایین دیده می شود این روند در قالب موج ۵ شکل گرفته است که می تواند خود را به سطح ۱۹٫۲۷ یا پایین تر از آن بکشاند.

در بررسی چارت روزانه نیز کاهش قیمت در طی دو روز گذشته سیگنالی در جهت پیشرفت موج نزولی c به سوی سطوح ۱۷٫۹۲ و ۹٫۷۶ صادر کرده است که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی و ۱۶۱٫۸ درصدی از یک موج نزولی (C) از سطح ۶۵٫۶۵ قرار گرفته اند.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد.

در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. در نمودار زیر ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRM0) پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۳۲٫۰۴ را بشکند و تا سطح حمایت بعدی ۲۹٫۸۴ کاهش یابد و این موضوع را بررسی الگوی مثلث و سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت به وضوح نشان داده است.

همانگونه که در چارت دیده می شود الگوی مثلث از سطح ۳۶٫۲۹ (بالاترین سطح ۲ آوریل ۲۰۲۰) شکل گرفته است که بعد از کاهش دیروز قیمت تبدیل به یک الگوی سقف قیمتی در چارت پایین شده است که در چارت به وضوح مشخص گردیده است.

از منظر تحلیل تکنیکال این نشاندهنده تکمیل شدن موج IV می باشد که چهارمین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۷۱٫۷۵ (بالاترین سطح ۸  ژانویه ۲۰۲۰) می باشد و برای هفته های آینده این موج می تواند توسط موج نزولی V معکوس یا وارونه شود.

لازم به ذکر است در حرکت صعودی امروز اولین سطح مقاومت قیمت بر روی ۳۴٫۲۴ دیده می شود که اگر با قدرت شکسته شود باعث تقویت قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۳۶٫۹۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی از موج III از سطح ۶۰٫۰۰) می شود.

در بررسی چارت روزانه نیز قیمت نفت برنت دریای شمال ممکن است دوباره به سوی سطح حمایت ۳۰٫۱۰ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی از یک موج نزولی C از سطح ۷۵٫۶۰) کاهش یابد و چنانچه این سطح حمایت با قدرت شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سوی سطح ۲۴٫۷۳ می شود.

از نگاه تحلیل تکنیکال کمی دشوار است که کف موج V را پیش بینی کرد اما محتمل ترین سناریوی موجود آن است که این موج قیمت را تا منطقه ۲۰٫۳۹ الی ۱۶٫۰۴ دلار در هر بشکه پایین بکشاند. از منظر تحلیل بنیادی هم اکنون بازار نفت کاملا روی نشست سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) متمرکز شده است و همچنان تردیدهایی در مورد نقش آمریکا در هرگونه توافقی بر سر کاهش تولید وجود دارد.

با توجه به رویکرد صبر و انتظار حاکم بر بازار قیمت ها وضعیتی شکننده پیدا کرده است. عربستان و روسیه احتمالا بر سر کاهش تولید نفت توافق خواهند کرد اما توافق مذکور احتمالا منوط به همراهی آمریکا با کاهش تولید خواهد شد. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن