امشب انتشار صورتجلسه : سرنوشت طلا در تصمیم بانک فدرال رزرو آمریکا 

برای اونس طلا امروز روز بسیار مهمی بشمار می رود، مهمترین خبر این هفته یعنی اعلام صورت جلسه نشست پیشین بانک مرکزی آمریکا ( FOMC ) امشب در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران منتشر می شود و بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست ، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه بیشتر است و در حقیقت اهمیت صورتجلسه امشب در این مقطع خاص به اندازه ای است که چند روز بازار را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

برای امشب بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است ؟ چه مباحثی مطرح شده ؟ شرکت کنندگان چه کسانی بودند؟ و آیا همگی اعضا به تصمیم تثبیت محرکهای اقتصادی رای مثبت داده اند؟ یا اینکه رای به توقف برنامه خرید اوراق قرضه داده اند ؟ روشن شدن این سوالات می تواند روند حرکت اونس طلا در این هفته را تا حدود زیادی مشخص کند . در هر صورت برای امشب بسته به اینکه در درون این جعبه چه باشد بازار جهانی طلا واکنش نشان خواهد داد .

دو احتمال وجود دارد . اول آنکه به واسطه بهبود آمارهای اقتصادی که اخیرا اعلام شده اند ، امشب بانک مرکزی آمریکا صراحتا سیگنال توقف محرکهای اقتصادی را صادر کند (به عنوان مثال در جلسه ماه سپتامبر در اولین حرکت خود ۱۵ میلیارد از آن برنامه خرید ۸۵ میلیاردی که قبلا به خرید اوراق قرضه اختصاص داده بود کم کند و ماههای آینده نیز به تدریج از این میزان بکاهد ) که اگر صورتجلسه موئد این احتمال باشد باید انتظار تضعیف اونس طلا و اصلاح دوباره به سوی ۱۳۵۲ و حتی پایین تر را داشت.

احتمال دوم اما آنست که بانک مرکزی امریکا آنقدر نیاز به این مشوق های اقتصادی را حس کند و امشب هیچ سیگنالی در مورد توقف این محرکها صادر نکند که این سناریو قطعا موجب تقویت اونس طلا خواهد شد .

با توجه به پیش بینی های صورت گرفته که عموماً حاکی از قطع کمکهای مالی بانک مرکزی آمریکا برای ماه سپتامبر است اما گمان نمی رود که بانک فدرال در ماه سپتامبر رغبتی به کاهش برنامه های محرک اقتصادی داشته باشد.

هر چند در سخنرانی های اخیر تعدادی از اعضای بانک فدرال در این خصوص، جبهه گیری شده است، اما واقعیت آن است که بانک فدرال در مجموع چندان تمایلی به توقف محرکهای مالی ندارد و این بدان معنا است که تا پایان سال این مشوق های اقتصادی همچنان ثابت باقی خواهد ماند.

از نظر تحلیل تکنیکال ، در صورتی که اونس طلا همچنان قدرت خود را در درون این تونل افزایشی حفظ کند با شکسته شدن سطح ۱۳۸۴ ( بالاترین سطح روز دوشنبه ) دیر یا زود شاهد شکسته شدن سطح روانی ۱۴۰۰ خواهیم بود. البته از نظر تحلیل امواج الیوت فعلا در موج c قرار داریم که در این موج احتمال یک حرکت اصلاحی و عقب نشینی دیگر به نزدیکی سطح ۱۳۵۲ بعید نیست. بنابراین صورتجلسه امشب احتمالا برای قیمت جهانی اونس طلا خبر ساز خواهد بود. بهتر است تا ساعت ۲۲:۳۰ امشب منتظر بمانیم.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا