تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

بانک مرکزی آمریکا در صورتجلسه ی که دیشب منتشر کرد حرف جدیدی نسبت به آنچه که قبلا در جلسات مختلف گفته بود نداشت و همچنان بر قطع کمکهای مالی در صورت تداوم آمارهای مثبت اقتصادی تاکید کرد که البته برخی از اعضا در این خصوص موافق کردند و برخی دیگر اعتقاد داشتند که نباید نسبت به خروج از محرکهای اقتصادی عجولانه عمل کرد.

در حقیقت صورتجلسه نشست پیشین FOMC مهر دیگری در جهت تایید سناریوی موجود در بازار دال بر کاهش برنامه خرید اوراق قرضه بانک فدرال رزرو ایالات متحده در ماه سپتامبر بود و خبرهای دیشب نتوانست انتظارات بازار را عوض کند .

عکس العمل بازار به این خبر نشان می دهد که هرچند این بیانیه احتمال توقف محرکهای اقتصادی را مطرح می سازد اما خیلی دور از انتظار فعالان بازار نبود و رفتار نه چندان تند و تیز بازار حکایت از این داشت که معامله گران ترجیح می دهند که به انتظار شکسته شدن یکی از سطوح ۱۳۵۲ یا ۱۳۸۴ بنشینند .

همانطور که در نمودار زیر مشخص است هر چند شب گذشته قیمت اونس طلا با دستیابی به سطح ۱۳۷۸ موفق به کسب بالاترین نرخ دیروز شد اما قدرت ماندن در این منطقه را نداشت و طولی نکشید که دوباره به محدوده نوسان خود در روزهای اخیر در درون تونل رسم شده و مابین خطوط ۱۳۵۴ و ۱۳۸۴ بازگشت .

در واقع هم اکنون در حدود چهار روز است که اونس طلا در نوار بسیار باریکی در تونلی که مشاهده می فرمائید در حال نوسان است که چنین رفتاری کمتر از این فلز دیده می شود و این مسئله احتمال شکست (Break out) و فرار از این منطقه را قوی تر می کند .

باید توجه داشت که اونس طلا هچنان نقش دارایی واقعی مطمئن بازار را برعهده دارد و در صورت تشدید شرایط ریسک گریزی در بازار، انتظار می رود، با افزایش روبرو شود و دیر یا زود به بالای ۱۳۸۴ برسد. حملات شیمیایی جدید ارتش سوریه با بیش از ۶۰۰ کشته در طی ۲۴ ساعته گذشته و سقوط سنگین ارزهای بازارهای نوظهور یافته (روپیه هند و اندونزی) که نگرانی های جدیدی را از بحران ارزی آسیا بوجود آورده محرکی برای تقویت اونس طلا خواهد بود.

از نظر تحلیل تکنیکی ، در حرکت صعودی بازگشت قیمت اونس طلا به بالای نرخ ۱۳۸۴ می تواند ادامه روند صعودی در تونل افزایشی را نوید بخش باشد و این در حالی است که در حرکت نزولی نیز حمایت اولیه بر روی نرخ ۱۳۵۴ ( بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) تشکیل شده که تنها در صورت عبور از آن راه برای کاهش به ۱۳۴۶ هموار خواهد شد. بنابراین منتظر می مانیم تا ببینیم کدامیک از این سطوح زودتر شکسته می شوند …  ۱۳۵۴ یا ۱۳۸۴؟

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا