تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

چند روز گذشته بازار در نوعی آرامش بسر برده که یکی از دلایل آن نبود خبری چندان مهم از اقتصاد نخست جهان بوده است اما این آرامش بزودی بر هم خواهد خورد و هم به لحاظ تکنیکی و هم بنیادی انتظار موج های بلندی را داریم . همانطور که در نمودار زیر مشخص است قیمت جهانی اونس طلا همچنان در روندی کاملاً خنثی قرار دارد.

از ابتدای هفته تا کنون در نوار بسیار باریکی حرکت می کند و سکوت قابل تاملی بازار را فرا گرفته است و می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که بازار برای مدتی نسبتا قابل توجه در فضای بدون ترند (Consolidation) قرار گرفته است. قبلا نیز خدمتتان عرض کردم که جهت خاصی برای حرکت آن متصور نیستم مگر آنکه یکی از سطوح ۱۳۵۲ یا ۱۳۸۴ کاملا شکسته شود که آن وقت جهت بازار مشخص خواهد شد.

 اتفاقا اگر به تایم فریم چهار ساعته نگاه کنید متوجه سکوت بازار در روزهای پیشین می شوید . البته هر چند در تایمهای کوچکتر شاهد امواجی بودیم اما این حرکات الاکلنگ گونه بیشتر نشاندهنده حالت بدون روند بازار بوده است تا ایجاد روندی قوی . بطوریکه مقاومت ۱۳۸۴ و حمایت ۱۳۵۲ هنوز دست نخورده باقی مانده اند و این سطوح همچون حصاری برای اونس طلا عمل کرده و هنوز بازار قدرت عبور از آن را نداشته است .

در نمودار زیر مشاهده می کنید این حرکت رنج و خنثی بین پایین ترین سطح روز ۲۰ اوت یعنی سطح ۱۳۵۲ و بالاترین سطح روز ۱۹ اوت یعنی سطح ۱۳۸۴ شکل گرفته است .

همانطور که در گزارشهای قبلی گفتیم تنها صعود قیمت به بالای نرخ ۱۳۸۴ برای تغییر این روند خنثی لازم است که اگر این اتفاق بیافتد می تواند منجر به شروع حرکت صعودی تا سطح ۱۴۱۰ گردد که این هدف محل برخورد قیمت با سقف تونل افزایشی می باشد که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید.

از این رو خرید اونس طلا بالای سطح ۱۳۸۴ کم ریسک تلقی شده و در صورت عبور از سطح ۱۳۸۴ امکان خرید با هدف قیمتی تا حدود ۱۴۰۰ الی ۱۴۱۰ وجود دارد و به عنوان مثال مقاومت بعدی ۱۴۰۰ خواهد شکست که شکست مهمی محسوب می شود بدین جهت، معامله گران برای تعیین جهت حرکت اونس طلا، به شکست یکی از سطوح ۱۳۵۲ یا ۱۳۸۴ توجه زیادی دارند.

در حرکت نزولی نیز سطح حمایت ۱۳۵۲ سطح مستحکمی است که سرسختانه از حرکت نزولی جلوگیری کرده است کرد اما چنانچه شکسته شود با توجه به تشکیل سقف دو قلو (double – top)  می تواند تا منطقه ۱۳۲۰ تضعیف شود که البته سطح حمایت اولیه بر روی کف تونل یعنی محدوده ۱۳۶۰ قرار گرفته است که تنها سقوط قیمت به زیر کانال در سطح ۱۳۶۰ هدف ۱۳۵۲ را نمایان خواهد ساخت .

در هر صورت به نظر می رسد که اونس طلا در آستانه تغییر فاز قرار دارد و زمان آن نیز اگرچه هنوز مشخص نیست اما احتمالا بسیار دور هم نخواهد بود .  شکست محدوده ۱۳۸۴ از بالا و یا ۱۳۵۲ از پایین ورود به فاز جدید است .

بنابراین حرکت قیمت مابین سطوحی که اشاره شد، ادامه خواهد یافت و یادآوری می شود که در حرکت افزایشی سطح ۱۳۸۴ مقاومت کلیدی برای خریداران است و صعود قیمت به بالای آن می تواند قیمت را تا حدود ۱۴۱۰ بالا ببرد و در مقابل ، شکسته شدن سطح ۱۳۵۲ می تواند منجر به سقوط تا سطح ۱۳۲۰ گردد.  بنابراین باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح ۱۳۵۲ یا ۱۳۸۴ بود تا جهت حرکت بازار مشخص شود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا