تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

از روز جمعه که اونس طلا با انتشار خبر کاهش شاخص فروش خانه های نوساز آمریکا حرکت شدید افزایشی خود را آغاز کرد، هنوز هم این حرکت ادامه داشته و اخبار اقتصادی منتشره نیز حاکی از کند شدن بهبود وضعیت اقتصادی است.

هر چند آمارهای اخیر از آمریکا این بحث را تقویت می کند که بانک مرکزی آمریکا ممکن است برنامه خرید اوراق قرضه با پشتوانه رهنی خود را در ماه سپتامبر متوقف کند اما آمارهای چون شاخص فروش خانه های نوساز که در ماه جولای به کمترین حد خود در طی نه ماهه گذشته کاهش یافت این ادعای کم کردن از حجم برنامه خرید اوراق قرضه (یا به اصطلاح Tapering) را سست می کند.

اخیرا تمامی عوامل موجود از جمله ملاحظات تکنیکی، تنش های خاورمیانه مخصوصا در سوریه و تقاضای خرید فیزیکی چینی ها و نزدیک شدن به جشن های هندی ها حاکی از تقویت اونس طلا می باشند و مضافا اینکه بزرگترین صندوق سرمایه گذاری طلا در جهان با نام صندوق اسپایدر در حدود چند هفته است که فقط و فقط بر میزان ذخایر خود می افزاید و روز جمعه نیز اعلام شد که ذخایر طلای آن با ۶٫۶۱ تن افزایش به ۹۲۰٫۱۳ تن رسیده است.

به همین خاطر امروز صبح، قیمت تا سطح ۱۴۰۶ پیش رفت و مقاومت ۱۴۰۰ کاملاً شکسته شد، اکنون هدف، رسیدن اونس طلا تا سطح مقاومت بعدی یعنی نرخ ۱۴۱۵ است و بیشتر از آن فعلا مد نظر ما نیست مگر آن که با قدرت از این منطقه عبور کند که آن هم تا حدودی بعید به نظر می رسد.

از نظر تحلیل تکنیکال یک نکته را باید توجه داشت و آن اینکه هر چند که قیمت از سطح ۱۴۰۰ عبور کرده است اما در حال نزدیک شدن به سطح مقاومت بسیار مهم است که ممکن است این منطقه مانع از افزایش قیمت گردد.

همانطور که در نمودارهای زیر مشخص است در این مسیر افزایشی، مقاومت ۱۴۱۵ سد مستحکمی در امتداد حرکت صعودی است و کاملا به وضوح مشخص است که حرکت افزایشی اخیر از سطح ۱۱۸۰٫۷۱ ( پایین ترین سطح روز ۲۸ ژوئن) در جهت خلاف روند نزولی از سطح ۱۷۹۵٫۶۹ ( بالاترین سطح ۵ اکتبر ۲۰۱۲) صورت گرفته است.

از این رو تحلیل و بررسی سطوح فیبوناچی از حرکت نزولی اخیر از سطح ۱۷۹۵٫۶۹ نشان می دهد که سطوح مقاومت به ترتیب در منطقه ۱۳۲۵ ( سطح فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) و ۱۴۱۵( ۳۸٫۲ درصدی) قرار دارند که البته سطح ۱۳۲۵ کاملا شکسته شده و مقاومت بعدی در منطقه ۱۴۱۵ قرار دارد.

با نگاهی دقیق تر به نمودار زیر متوجه می شویم حتی وقتیکه قیمت به مقاومت اول یعنی سطح ۱۳۲۵ رسید شاهد برگشت و حرکتهای اصلاحی تا سطح ۱۲۷۲ بودیم و این بار نیز انتظار داریم در صورت رسیدن قیمت به نزدیکی سطح مقاومت ۱۴۱۵ برگشت های تکنیکی داشته باشیم.

باید توجه داشت که این موضوع می تواند روند صعودی اونس طلا را با چالش مواجه سازد و از سوی دیگر با نگاهی به نمودار دوم و بررسی امواج الیوت می بینیم که حرکت پنج موجی قیمت که از سطح ۱۲۷۲٫۶۴ ( پایین ترین سطح ۷ اوت) شروع شده رو به پایان است و مسلم است که در صورت عدم توانایی قیمت در عبور کامل از سطح مقاومت ۱۴۱۵ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) ممکن است قیمت اونس طلا از نزدیکی این سطح مقاومت ناگزیر به تغییر جهت حرکت خود گردد.

بنابراین انتظار می رود، منطقه نزدیکی ۱۴۱۵ از این پس سد محکمی برای ادامه حرکت صعودی قیمت جهانی اونس طلا باشد. آیا به سقف قیمت نزدیک شده ایم ؟ باید صبر کرد و منتظر ماند تا واکنش بازار به این سطح مقاومت مشخص گردد.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا