تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

در حرکت صعودی قیمت نفت خام سبک آمریکا همانطور که در نمودار زیر مشاهده می کنید قیمت با مقاومت ۱۰۷٫۱۸ دلار/بشکه مواجه است و برای امروز تنها تایید صعود قیمت در بالای نرخ ۱۰۷٫۵۰ می تواند به صعود بیشتر قیمت نفت خام تا نرخ ۱۰۸٫۰۵ (سطح ۷۶٫۴% اصلاحی) گردد.

این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی قبلی c که از سطح ۱۰۳٫۵۰ ( پایین ترین سطح ۲۱ اوت) شروع شده قرار گرفته است و البته هنوز مشخص نیست که قیمت نفت تا چقدر می تواند در این موج افزایش داشته باشد زیرا این احتمال وجود دارد که موج c در هر سطحی بین منطقه ۱۰۷٫۱۸ الی ۱۰۹٫۴۵ ( بر روی خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) پایان یابد.

در هر حال با توجه به اینکه شیب حرکت افزایشی اخیر از سطح ۱۰۴٫۳۰ ( پایین ترین سطح ۲۳ اوت) بسیار سریع و تند بوده احتمال اینکه قیمت مقداری به سطح ۱۰۶٫۱۷ برگشت نماید نیز وجود دارد.

بنابراین برای امروز تا زمانیکه قیمت در بالای سطح ۱۰۷٫۵۰ قرار نگرفته است باید کمی نسبت به برگشت قیمت به ۱۰۶٫۱۷ احتیاط کرد و در حرکت صعودی تنها شکست سطح ۱۰۷٫۵۰ زمینه ساز صعود بیشتر تا سطح ۱۰۸٫۰۵ دلار/بشکه در کوتاه مدت را فراهم خواهد ساخت.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

در قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن همانطور که در نمودار زیر مشخص است قیمت با سطح مقاومت ۱۱۱٫۵۲ دلار/بشکه مواجه است و انتظار داریم برای مدتی کوتاه زیر این سطح در نوسان باشد یا اینکه مقداری به سطح ۱۱۰٫۹۰ (مماس با خط روند افزایشی) برگشت و اصلاح نماید. این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی c تشکیل شده است که مانع از افزایش بیشتر به سوی سطح فیب ۱۳۸٫۲ درصدی بر روی نرخ ۱۱۲٫۳۳ شده است.

در نمودار زیر می بینیم که افزایش قیمت از سطح ۲۳ اوت در قالب یک الگوی نموداری گوه افزایشی (rising wedge) شکل گرفته است که  خط روند بالای این این الگو هدف ۱۱۲٫۸۳ ( بر روی خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی ) را نشانه گرفته است. در تعریف این الگو باید گفت که گوه ها هم به عنوان الگوی ادامه دار و هم بازگشتی دسته بندی می شوند که می توانند تشخیص سیگنال را اندکی سخت کنند.

به هر حال، در ابتدایی ترین سطح، یک گوه نزولی الگویی رو به ترقی و یک گوه صعودی الگویی رو به افول را پیش بینی می کند. در شکل زیر یک گوه افزایشی داریم که اگر به زیر خط روند پایینی حرکت کند، یک الگوی بازگشتی و نزولی را تشکیل خواهد داد.

از دیدگاه بررسی امواج الیوت باید توجه داشت که موج c می تواند در هر سطحی در محدوده بین ۱۱۱٫۵۲ و ۱۱۲٫۸۳ پایان باید و البته می توان در صورت نفوذ قیمت به بالای ۱۱۱٫۷۰ هدف ۱۱۲٫۳۳ دلار/بشکه را پیش بینی کرد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت