عبور دلار در مقابل ین ژاپن از سطح روانی ۱۰۰ 

خوانندگانی که این ستون سایت را دنبال می کنند قطعا با ترجیع بند همیشگی ما آشنا هستند . از مدتها پیش احتمال شکسته شدن مقاومت ۱۰۰ در زوج ارز USDJPY را مطرح کرده ایم و سرانجام این امر دیشب رخ داد .  

روز گذشته ارزش دلار در برابر اکثریت قریب به اتفاق ارزها به شدت قوی شد و در برابر ین ژاپن به بالاترین حد خود در طی ۴ سااله گذشته دست یافت و هم اکنون تا نزدیکی سطح ۱۰۱٫۵۰ بالا آمده است  که روزگاری نه چندان دور فتح این قله به نظر غیر ممکن می رسید  و به خاطر می آورم قبلا که در سایت صحبت از تقویت این زوج ارز تا نرخهای بالای ۱۰۱ می کردم، بسیاری آن را یک دید اغراق گرایانه می دانستند ولی گذشت زمان اثبات کرد که اینگونه نیست.

در هر صورت دلار آمریکا ، یورو ، پوند ، فرانک سویس ،  دلار استرالیا ، دلار نیوزلند ، دلار کانادا و … همگی در برابر ین ژاپن روز خوبی را پشت سر گذاشتند و پوند به ین نیز به تا سطح ۱۵۶٫۰۰ بالا آمد .

در اینگونه شرایط دو سوال اساسی مطرح می شود نخست انکه دلیل این شکست چیست و دومین و شاید سوال مهمتر انست که ایا این روند ادامه دارد ؟

 متاسفانه بسیاری از معامله گران گمان می کنند که دانش ترید در بازار صرفا در کف خریدن و در سقف فروختن است ، اما این دید ، نگاه درستی به بازار نیست زیرا هنگامی این استرات‍ژی ها دارای اهمیت هستند که بازار به آنها توجه داشته باشد و در شرایطی که ذهن عموم معامله گران به مسائل دیگری معطوف است نمی توان انتظار زیادی از این لااقل در کوتاه مدت داشت.

اگر به خاطر داشته باشد در یکی از نوشتار های گذشته به این مسئله اشاره کردیم که حساب این نوع معامله گری را باید از ذهنیت بازار جدا کرد . گاهی اوقات یک تفکر در میان صاحبان قلم بصورت انفجار گونه منتشر می شود در حالی که ذات بازار به گونه ای طراحی شده که همواره قدمی جلوتر از بازیگران خود بر می دارد

 در پاسخ به سوال نخست باید به دلایل بلند مدت و کوتاه مدت اشاره کرد . اگر از منظر بلند مدت تری به داستان نگاه کنیم باید تزریق ۱٫۴ تریلیون دلاری بانک مرکزی ژاپن به سیستم اقتصادی این کشور ، رکورد زنی شاخصهای سهام آمریکا (داوجونز و استاندارد اند پورز)  و تقویت جریان ریسک پذیری را باید مقصرین اصلی سقوط ین زاپن دانست .

از دید کوتاه مدت نیز مثبت اعلام شدن برخی از آمارهای اقتصادی از آمریکا و نگاه خوشبینانه معامله گران به سخنرانی بن برنانکی رئیس بانک مرکزی امریکا و گمانه زنی ها از توقف سیاستهای انبساطی بانک فدرال رزرو (FOMC) بهانه هایی بودند که موجب شکسته شدن طلسم ۱۰۰ در زوج UsdJpy شدند .

در بازار اما برای موفق بودن علاوه بر انکه به سوال چرا باید پاسخ داد برای کجا نیز باید جواب مناسبی پیدا کرد که این در واقع میوه اندیشه معامله گری است .

به بیان دیگر این سوال مطرح است آیا ین همچنان ضعیف خواهد شد ؟

 پاسخ به این سوال از سوال اول به مراتب دشوار تر است و یا اینکه حداقل زودتر متوجه اشتباهتان می شوید و این جاست که باید لغاتی از قبیل اما و اگر و احتمالا را به فرهنگ لغات خود اضافه کنید اما در کل از شواهد و قرائن اینگونه بر می اید که آینده خوشی در انتظار ین ژاپن نیست و در واقع دیگر دنیا به کاهش ارزش ین ژاپن عادت کرده است!

اکنون مدت ها است که صعود ارزهای مقابل ین ژاپن دیگر جای تعجبی برای بازار ندارد و قبلا نیز گفتیم که عبور زوج دلار – ین ژاپن از سطح روانی ۱۰۰ می تواند خریداران زیادی را خوشحال کند و در خصوص ایجاد فرصت خرید در صورت شکست سطح ۱۰۰ صحبت کردیم و دیشب پس از افزایش قیمت بالای این سطح ، این فرصت خرید تایید شد و تا بدین لحظه حرکت صعودی شکل تا سطح ۱۰۱٫۴۰ گرفت.

بنابراین از نظر ما اوضاع این زوج ارز تغییری نکرده و امواج مصاعدی شبیه حرکت روز گذشته را به امواج درونی یک موج بزرگ می توان تشبیه کرد بنابراین دلار ، یورو و پوند در مقابل ین ژاپن همچنان در حال ثبت رکوردهای صعودی جدید می باشند و احتمال جهشهای بلند وجود دارد.

از نظر نحوه چینش سفارشهای خرید و فروش ، برای امروز تا هنگامی که قیمت دلار به ین در بالای سطح حمایت قوی و مستحکم ۱۰۰ پایدار است ، همچنان نسبت به ورود پوزیشن های خرید در دو منطقه ۱۰۰٫۸۰ و ۱۰۰٫۶۰ و حتی در منطقه نزدیکی ۱۰۰٫۳۰ اقدام خواهیم کرد و پیش بینی می شود، حرکت افزایشی قیمت با شکست سطح ۱۰۱٫۵۰  تا منطقه ۱۰۲٫۰۰ و ۱۰۲٫۴۲ ( بالاترین سطح روز ۲۰ اکتبر ۲۰۰۸) ادامه داشته باشد.

سفارشهای خرید زوج یورو به ین ژاپن نیز در حدود منطقه ۱۳۱٫۰۰ الی ۱۳۰٫۸۰ چیده شده اند و  انتظار می رود شاهد صعود بیشتر تا سطوح ۱۳۲٫۳۹ و ۱۳۳٫۰۰ الی ۱۳۳٫۶۵ باشیم.

در زوج یورو به دلار نیز امروز تا آنجایی که از سفارشهای خرید و فروش متوجه شده ام منطقه بین ۱٫۲۹۹۰ و ۱٫۲۹۸۰ الی ۱٫۲۹۷۰ برخی از سفارشات خرید چیده شده است و از سوی دیگر در دو منطقه بین ۱٫۳۰۵۰ و ۱٫۳۰۷۰ و بعدی در منطقه نزدیکی سطح ۱٫۳۱۰۰ سفارشات فروش قرار دارند.

در زوج پوند به دلار نیز همانطور که در چارت دوم مشخص است با توجه به عدم توانایی قیمت در عبور از ضلع بالایی کانال و تشکیل سقف در زیر  منطقه مقاومت ۱٫۵۶۰۹ امروز شاهد شکسته شدن سطح ۱٫۵۴۰۰ بودیم که زمینه را برای کاهش به ترتیب به سطوح ۱٫۵۳۰۰ و منطقه نزدیکی سطح ۱٫۵۲۵۰ ( خط میانگین متحرک ۵۰ روزه ) هموار کرده است. امروز نیز  سفارشهای فروش پوند در مقابل دلار در دو منطقه ۱٫۵۴۶۰ و ۱٫۵۴۸۰ بعدی در منطقه ۱٫۵۵۰۰ چیده شده اند.

نمودار روند تغییرات روزانه زوج ارز دلار آمریکا به ین ژاپن

دلار به ین ژاپن

نمودار روند تغییرات روزانه زوج پوند – دلار آمریکا

پوند