بازار نفت تحت تاثیر اوضاع خاورمیانه و سوریه ، ادامه حرکت صعودی

با توجه به احتمال حمله هوایی آمریکا به سوریه و افزایش تنشهای منطقه ای در خاورمیانه ، ما از هم اکنون روند افزایشی را برای نفت ادامه دار پیش بینی می کنیم. از روز گذشته به خاطر جو روانی از حمله نظامی غرب به سوریه در زمینه عرضه نفت خاورمیانه نگرانی های جدی بوجود آمد که قسمت زیادی از افزایش بهای نفت را به این مسئله اختصاص می دهند .

همانطور که می دانیم احتمال حمله آمریکا به سوریه،  کار پالایشگاهای نفتی منطقه را مختل می کند و همچنین نگرانی از قطع صادرات نفت خاورمیانه در صورت جدی شدن حمله آمریکا ، همگی از جمله عواملی هستند که عرصه عرضه را مخدوش کرده اند و بسیاری از تحلیلگران این مسائل را دلیل اصلی استمرار افزایش بهای نفت می دانند.

در حال حاضر آمریکا ، انگلیس و فرانسه در تلاش هستند تا به بهانه استفاده بشار اسد از سلاح های شیمیایی به سوریه حمله کنند و با توجه به گسترش پیامد احتمالی حمله به سوریه به کل منطقه خاورمیانه که ۲۰ درصد نفت مورد نیاز جهان را تامین می کند، احتمال افزایش بیشتر قیمت همچنان وجود دارد.

در نمودار زیر نیز مشاهده می فرمائید که قیمت نفت خام سبک آمریکا با قدرت از سطح مقاومت ۱۰۹٫۴۵ دلار/بشکه عبور کرده است و از هم می توان هدفهای ۱۱۳ و نرخهای بالاتر را برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی کرد. شیب تند صعودی دیروز تاییدی بر استمرار روند افزایشی در موج قدرتمند ۳ می باشد که می تواند قیمت را به هدف ۱۱۳٫۱۳ ( بر روی خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی) برساند.

برای امروز سطوح حمایت بر روی نرخهای ۱۰۹٫۴۵ و ۱۰۸٫۸۲ دلار/بشکه ( بالاترین سطح ۲ اوت) قرار دارند که مانع از برگشتهای تکنیکی و حرکات اصلاحی قیمت نفت خام سبک آمریکا می شود و تنش های خاورمیانه همچنان فرصتهای مناسبی را برای خریداران نفت فراهم خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

قیمت نفت برنت دریای شمال همچنان در روندی صعودی به حرکت خود ادامه می دهد و این امکان وجود دارد که با جو روانی حمله نظامی آمریکا به سوریه ، این صعود قدرتمندانه پیش رود.

در حال حاضر قیمت نفت برنت بدلیل تحولات سوریه و نگرانی فعالان بازار از احتمال حمله آمریکا به سوریه همچنان رو به افزایش است و پیش بینی می شود امروز تا سطح ۱۱۷٫۱۷ دلار/بشکه صعود کند. سطح مقاومت اولیه بر روی سطح ۱۱۵٫۷۲ ، خط ۱۶۱٫۸ درصدی فیبوناچی از موج افزایشی C تشکیل شده بود که دیشب با قدرت شکسته شد و از نظر امواج الیوت هم اکنون در موج افزایشی C قرار داریم که می تواند قیمت را تا حدود سطح ۱۱۷٫۱۷ افزایش دهد.

سطح حمایتی که بر روی نرخ ۱۱۳٫۳۸ و ۱۱۱٫۹۳ قرار دارند کماکان مستحکم است و باز هم خریداران را به سوی خود جلب خواهد کرد. به باور ما از نظر تحلیل فاندامنتال با توجه به وخیم تر شدن اوضاع سوریه باز هم فرصتی برای نفت خواهد بود تا از گل و لای آتش و جنگ به نفع خود بهره برداری کند.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت