انتشار فوری : تحلیل و پیش بینی چشم انداز ماهیانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

آغاز حرکت بازار نفت از روز گذشته با انتشار خبر احتمال حمله آمریکا به سوریه، به تقویت قیمت نفت انجامیده است و در این هیاهو، قیمت نفت خام سبک آمریکا توانست که از خط مقاومت ۱۰۸٫۷۷ دلار/بشکه که بارها و بارها در تلاش برای عبور از آن ناکام مانده بود، عبور کند و در صعودی دیگر مقاومت مهم و کلیدی ۱۱۰ دلار را نیز پشت سرگذارد و امروز صبح تا ۱۱۲٫۲۶ دلار صعود کرد.

هر چند پس از آن شاهد اصلاح و برگشت به زیر ۱۱۰ بودیم اما این حرکت صرفا در جهت پر کردن گپ (Gap) یا شکافی بود که در اوایل امروز صبح در منطقه ۱۰۹٫۴۵ و ۱۰۹٫۳۵ ایجاد کرده بود و هم اکنون دوباره از حدود نزدیکی سطح ۱۰۹٫۴۵ به بالای ۱۱۰٫۶۰ افزیش یافته است.

در حال حاضر و بدلیل تحولات اخیر در خاورمیانه مخصوصا سوریه ، قیمت نفت خام سبک آمریکا به بالاترین حد در طی ۲ ساله گذشته رسیده است که این مسئله در نوع خود مثال زدنی است و برای چندمین روز پیاپی قیمت نفت در بازارهای جهانی تقویت شد و به نظر می رسد دوران تازه ای در بازار آغاز شده که برنده احتمالی آن نفت خواهد بود. نفت اینروزها سلطان مطلق بازار است .

کالای که مدتی نه چندان دور آنچنان نحیف و تکیده شده بود که سقوط می کرد این روزها به علت تهدید آمریکا و احتمال حمله غرب به سوریه آن هم نه با قدمهایی آهسته که با پرشهایی حیرت انگیز در حال قوی شدن است .

با توجه به تشدید نگرانی‌های اخیر درباره حمله نظامی آمریکا علیه سوریه و احتمال بی ثباتی در خاورمیانه که موجب اختلال در عرضه یا قطع صادرات آن را بوجود می آورد، سرمایه گذاران علاقه مند هستند تا سرمایه خود را به چیزی تبدیل کنند تا بیشترین مقاومت را داشته باشد، طلا و نفت از بهترین انتخابهای آنان است و به همین دلیل تقاضا برای نفت و طلا بالا رفته و موجب گرانی آن می شود.

بدین ترتیب حمله احتمالی آمریکا به سوریه عاملی است که دلیل اصلی افزایش  قیمت نفت می باشد و به نظر می رسد که در طی ۱ الی ۲ ماهه آینده همچنان محرک خوبی برای ادامه این روند باشد . بنابراین در صورتیکه فردا آمریکا به سوریه حمله کند ، انتظار نفت ۱۱۸  دلاری امر چندان غیر معقولی نیست.

در حرکت نزولی نیز ، سطوح نزدیکی ۱۰۸٫۷۷ و ۱۰۸٫۰۰ نقش حمایت بسیار قوی را بازی می کنند که نبایستی شکسته شوند و احتمال می دهیم از این محدوده شاهد بازگشت و ادامه روند صعودی باشیم، در این صورت اولین هدف در میان مدت ( طی ۲ الی ۴ هفته ) نرخ ۱۱۸٫۵۰ ( بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) خواهد بود و در صورتیکه خریداران نفت به ادامه تقویت بیشتر آن اقدام کنند و قیمت در بالای سطح ۱۱۸٫۵۰ تثبیت شود چرخ حرکت به میل نفت تا نرخ ۱۲۸٫۲۲ حرکت خواهد کرد که همه این عوامل بستگی به مواضع غرب علیه سوریه دارد.

در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن در موج قدرتمند افزایشی C به ترتیب تا سطوح ۱۱۸٫۵۰ و ۱۲۸٫۲۲ دلار/ بشکه مشخص شده است. لازم به ذکر است در صورتیکه قیمت به زیر سطح ۱۰۸ کاهش یابد می بایست موقتا در سناریوی فوق تجدید نظر کرد.

برای قیمت نفت برنت دریای شمال نیز همانطور که در نمودار دوم مشاهده می فرمائید قیمت توانسته است که به بالای خط روند نزولی و سطح مقاومت ۱۱۵٫۷۱ ( خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) افزایش یابد و می توان هدف بعدی را در میان مدت ( طی ۲ الی ۴ هفته ) بر روی نرخ ۱۲۷٫۴۳ دلار/بشکه ( خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) در نظر گرفت.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

نمودار روند تغییرات هفتگی قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت