تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

برای امروز انتظار داریم که قیمت نفت خام سبک آمریکا در اطراف سطح ساپورت ۱۰۸٫۸۲ دلار/بشکه مورد حمایت قرار گیرد . پس از آنکه دیروز قیمت نفت خام سبک آمریکا با ثبت ۱۱۲٫۲۲ به بالاترین نرخهای ۲ ساله گذشته خود رسید هم اکنون مقداری برگشت و اصلاح نموده است و این برگشت از سطح ۱۱۲٫۲۲ به ۱۰۹٫۳۲ در واقع به خاطر واکنش بازار به کاهش اندک نگرانی ها از احتمال حمله زود هنگام آمریکا به سوریه می باشد .

از امروز صبح نیز این گمانه تقویت شده است که آمریکا زودتر از آن چیزی که قبلا پیش بینی می شد ( زمان آن امروز اعلام شده بود) به سوریه حمله نخواهد کرد. به همین خاطر در واکنش به این موضوع فعلا قیمت نفت در بازارهای جهانی مقداری به سطوح پایین اصلاح کرده است اما همانطور که در نمودار زیر مشخص است سطح اصلی حمایت قیمت در اطراف سطح ۱۰۸٫۸۲ است که ناتوانی استحکام این سطح، می تواند منجر به اصلاح دیگر تا نرخ ۱۰۸٫۱۷ گردد در غیر این صورت می توان کف قیمت را در نزدیکی همین منطقه ۱۰۸٫۸۲ یا ۱۰۸٫۱۷ در نظر گرفت. جدا از تحلیل تکنیکال ، تحولات سوریه و هر خبری در خصوص حمله احتمالی به این کشور برای قیمت نفت بسیار مهم ارزیابی می شود.

باید توجه داشت که هم اکنون قیمت نفت خام به محدوده حمایت بسیار مستحکم و قوی نزدیک شده است که این سطوح حمایت به ترتیب بر روی نرخهای ۱۰۹٫۳۲ ( بالاترین سطح روز ۱۹ جولای) ۱۰۸٫۸۲ ( بالاترین سطح روز ۲ اوت) و ۱۰۸٫۱۷ ( بالاترین سطح روز ۱۶ اوت) می باشند.

بنابراین تا زمانیکه قیمت در پایین سطح ۱۰۸٫۱۷ و ۱۰۸٫۰۰ قرار نگیرد، احتمال ادامه حرکت نزولی چندان زیاد نیست و احتمال اینکه به کف قیمت نزدیک شده باشیم بسیار محتمل است و از بالا چنانچه بار دیگر توجهات بازار به حمله احتمالی غرب به سوریه معطوف گردد و قیمت از سطح ۱۰۹٫۸۰ عبور کند ، می تواند به ترتیب به سطوح ۱۱۰٫۸۰ و ۱۱۱٫۷۲ و ۱۱۲٫۲۲ صعود کند.

در حرکت صعودی نیز تنها شکسته شدن ۱۱۱٫۷۲ و صعود قیمت به بالای ۱۱۲٫۲۲ احتمال افزایش بیشتر قیمت تا محدوده نرخ ۱۱۳٫۱۳ دلار/بشکه ( بر روی خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی) را بوجود خواهد آورد که در نمودار زیر مشخص است. ذکر این نکته ضروری است که در شرایط فعلی برای تشخیص روند قیمت نفت فقط باید به تحولات سوریه توجه کرد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال همانطور که در نمودار زیر مشخص است دیروز هر چند در واکنش به تحولات سوریه حرکت افزایشی تندی داشتیم اما قیمت موفق به تثبیت بالای سطح مقاومت ۱۱۷٫۱۷ دلار/بشکه نشد و اصلاح کرد و برای امروز پیش بینی می کنیم که قیمت نفت برنت تا حدود ۱۱۴٫۵۵ برگشت و عقب نشینی کند.

در چارت زیر مشاهده می کنید که این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۱۷۶٫۴ درصدی از موج بزرگ افزایشی C که از سطح ۹۹٫۶۷ ( پایین ترین سطح روز ۲۴ ژوئن) شروع شده قرار گرفته است و با توجه به اینکه امروز قیمت نفت برنت در سطوح پایین باز شد تا زمانیکه خبر خاصی در مورد تحولات سوریه منتشر نشده است می تواند مقداری جلوی افزایش قیمت را بگیرد و فعلا تمایلات صعودی بازار مقداری تغییر کرده است.

از نظر تحلیل تکنیکی حرکت افزایشی شدیدی که در طی این دو روز گذشته شاهد بودیم به احتمال زیاد مقداری برگشت داشته باشد و تحلیل سطوح فیبوناچی از سطح ۱۱۰٫۵۰ – پایین ترین سطح روز دوشنبه – به ۱۱۷٫۳۴ – بالاترین سطح دیروز – هدف اولیه ۱۱۴٫۷۳ ( بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) را نشانه گرفته است.

در هر صورت با توجه به اینکه این حرکت اصلاحی و برگشتی در برخورد به سطح مقاومت ۱۱۷٫۱۷ صورت گرفته است برای امروز می توان انتظار برگشت و اصلاح بیشتر قیمت نفت برنت به سطح ۱۱۴٫۵۵ دلار/بشکه را داشت که در نمودار زیر ملاحظه می فرمائید.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت