تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

در کوتاه مدت قیمت نفت خام سبک آمریکا همانگونه که در چارت پایین ملاحظه می فرماید ، فعلا مابین نرخهای ۹۵٫۲۳ الی ۹۷٫۱۷ دلار/ بشکه در نوسان است تا یکی از این سطوح شکسته شود.

عدم توانایی قیمت در عبور از سطح مقاومت ۹۷٫۱۷ شک و تردیدهای را در خصوص گسترش موج افزایشی که از سطح ۹۲٫۱۳ ( پایین ترین سطح روز ۱۵ مه ) شروع شده ، بوجود آورده است.

در چارت پایین چنین به نظر می رسد که قیمت نفت در موج افزایشی C یا ۳ قرار گرفته است که می بایست بدون دردسر و آسان از این سطح عبور می کرد اما حرکت کنونی نشان می دهد که این سطح در حال حاضر به عنوان سد ومانعی محکم برای امتداد حرکت صعودی عمل می کند.

از سوی دیگر حرکت کاهشی روز دوشنبه از سطح ۹۷٫۱۱ چندان زیاد و عمیق نبوده که انتظار سیر نزولی کوتاه مدتی به سوی ۹۲٫۱۳ را بوجود آورد. برای امروز تنها در صورت کاهش قیمت تا سطح ۹۴٫۸۵ حرکت نزولی تایید بیشتری خواهد یافت و این سناریوی نزولی به ۹۲٫۱۳ تحقق پیدا خواهد کرد

بنابراین برای امروز شکسته شدن هر یک از این سطوح ۹۴٫۸۵ یا ۹۷٫۱۷ می تواند جهت حرکت قیمت نفت خام سبک آمریکا را مشخص کند و به احتمال زیاد این حرکت پس از سخنرانی برنانکی ( ریس بانک مرکزی آمریکا ) ایجاد خواهد شد. بهتر است تا آن زمان منتظر بمانیم.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت

در حرکت نزولی نفت برنت دریای شمال، هدف رسیدن قیمت به نرخ ۱۰۲٫۳۸ دلار/ بشکه است که این هدف را بررسی پترن شمعی ، امواج الیوت و سطوح فیبوناچی تایید می نماید . نزول روز سه شنبه قیمت نفت برنت به اندازه کافی عمیق بوده است که پترن الگوی برگشتی (Reversal) را در نمودار روزانه شمعی تشکیل دهد که یک الگوی ستاره عصرگاهی (evening star) را بوجود آورده است. معمولا این الگو از مجموع سه شمع در انتهای روند صعودی تشکیل می شود.

شمع اول صعودی و پرقدرت، شمع دوم با شکاف (گپ) صعودی آغاز شده و بدنه آن میتواند نزولی یا صعودی باشد ولی در غالب موارد بدنه و سایه های بزرگی ندارد و شمع سوم یک شمع نزولی است که آغاز آن با شکاف (گپ) نزولی نسبت به شمع دوم آغاز شده است.

در هر صورت این سه شمع اخطار روند نزولی را در انتهای روند صعودی قیمت نفت برنت اعلام می نمایند و هم اکنون نیز در موج نزولی C قرار داریم و به سوی سطح ۱۰۲٫۳۸ ( سطح فیب ۶۱٫۸ درصدی ) در حال کاهش است که تنها در صورت شکست سطح ۱۰۳٫۵۰ ( سطح فیب ۳۸٫۲ درصدی ) تایید خواهد شد.

با توجه به اینکه قیمت نفت برنت با نزدیک شدن به سطح ۱۰۳٫۵۰ حرکت اصلاحی ضعیفی داشته می توان در چارت پایین یک ارتباط بین حرکت نزولی فعلی و حرکت نزولی قبلی از سطح ۱۰۵٫۹۴ ( بالاترین سطح روز ۷ مه ) به ۱۰۱٫۲۰ ( پایین ترین سطح روز ۱۵ مه ) مشاهده کرد. این ارتباط نشان می دهد که حرکت نزولی فعلی بخشی از حرکت سه موجی آغاز شده از سطح ۱۰۵٫۹۴ دلار/ بشکه می باشد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال

 نفت برنت