تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز بازار نفت در نوعی آرامش بسر می برد که یکی از دلایل آن نبود خبری چندان مهم از اقتصاد نخست جهان و تعطیلات بازارهای انگلیس و آمریکا است. با این حال دلیلی برای تغییر تحلیل روز جمعه نفت خام سبک آمریکا وجود ندارد و همانگونه که گفته بودیم قیمت نفت خام سبک آمریکا در حین تشکیل موج C خود بوده و احتمال ریزش تا نرخ ۹۲٫۱۳ دلار/ بشکه وجود دارد چرا که موج C در زیر خط روند رسم شده تشکیل خواهد شد و هفته پیش نیز دیدیم که دقیقا این اتفاق افتاد .

در نمودار قیمتی نفت خام سبک آمریکا بعد از شکست خط روند افزایشی کشیده شده وارد موج نزولی C شد و دقیقا این هدف اولیه را در محدوده قیمتی ۹۲٫۱۳ به اتمام رساند و هم اکنون هر چند شاهد اصلاح و بازگشت قیمتی هستیم اما این حرکت صرفا یک تصحیح قیمت به سوی خط روند رسم شده می باشد و حتی رسیدن به نزدیکی این خط فرصتی را برای ورود مجدد به پوزیشن های فروش فراهم خواهد آورد .

با توجه به فقدان محرّک لازم در روز دوشنبه و تعطیلات بازارهای انگلیس و آمریکا انتظار نمی رود که حتی شکسته شدن این خط نیز منجر به تغییر جدّی در حرکت اصلی قیمت شود و تنها در صورت تثبیت ۲ ساعته قیمت بالای ۹۴٫۵۰ می توان در سناریوی فوق تجدید نظر کرد.

با توجه به اینکه در این مسیر ، سطوح مقاومت زیادی بالای سطح ۹۴٫۵۰ دیده می شود ، از این رو رسیدن به بالای خط روند و تثبیت بالای آن کار چندان ساده ای نیست . در هفته جاری نیز معامله گران می بایست توجه داشته باشند که این حرکت صعودی آغاز شده قیمت نفت از سطح ۸۵٫۶۱ در سطح ۹۷٫۱۷ با مانع بسیار محکمی مواجه است و احتمالاً فرصتهایی برای فروش در این سطح بوجود آید . از سوی دیگر کاهش بازارهای سهام و معاملات پرریسک می تواند موجب فشارهای نزولی قیمت نفت خام گردد .

بنابراین همچنان بر این باوریم که روند اصلی در موج نزولی C است که در چارت پایین مشخص است و مترصد برای رسیدن قیمت به سطوح نزدیکی خط روند برای ورود به پوزیشن فروش با هدف ۹۲٫۱۳ هستیم . سطوح مقاومت به ترتیب بر روی نرخهای ۹۴٫۶۰ و ۹۵٫۶۵ و ۹۶٫۲۰ الی ۹۷٫۱۷ دلار/ بشکه قرار گرفته اند

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

 

برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن همانطور که در چارت پایین می بینیم همچنان در زیر سطح مقاومت ۱۰۳٫۵۰ قرار دارد و احتمال کاهش قیمت در موج نزولی C تا رسیدن به سطح ۱۰۰٫۵۷ دلار/ بشکه کماکان وجود دارد.

از منظر تحلیل تکنیکال و بررسی امواج الیوت ، این سومین موج از چرخه سه موجی آغاز شده از سطح ۱۰۵٫۹۴ ( بالاترین سطح روز ۷ مه ) می باشد و به باور ما این موج به اندازه طول موج A حرکت خواهد کرد که از سطح ۱۰۵٫۹۴ به ۱۰۱٫۲۰ ( پایین ترین سطح روز ۱۵ مه ) کاهش یافت.

این بدان معنی است که سطح ۱۰۱٫۲۰ به احتمال زیاد شکسته خواهد شد و تحلیل سطوح فیبوناچی هدف بعدی در نرخ ۱۰۰٫۵۷ ( سطح فیب ۱۰۰ درصدی) را نشانه گرفته است. از آنجایی که قیمت نفت برنت نتوانسته که بالای سطح ۱۰۳٫۵۰ تثبیت شود احتمال اینکه شاهد نزول قیمت به سوی ۱۰۰٫۵۷ باشیم خیلی زیاد است و فعلا مقاومت مستحکم قیمت ۱۰۳٫۵۰ دلار/ بشکه قرار دارد که از افزایش بیشتر قیمت ممانعت خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت