تحلیل چشم انداز شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) در هفته جاری 

خبری که در حال حاضر بیشتر در بازار ارز مطرح است، امتداد حرکت اصلاحی نزولی شاخص ایندکس دلار از سطح ۸۴٫۴۹ ( بالاترین سطح روز ۲۳ مه ) است که در هفته جاری به احتمال زیاد این حرکت اصلاحی در اطراف سطح ۸۲٫۵۴ مورد حمایت قرار خواهد گرفت. یکی از دلایل این حرکت عدم توانایی قیمت در عبور از سطح مقاومت ۸۴٫۶۲ بوده است و این سطح بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از موج افزایشی C شکل گرفته است که از سطح ۷۸٫۹۱۸ ( پایین ترین سطح روز ۱ فوریه ) شروع شده است.

در چارت زیر مشاهده می شود که سطح فیب ۳۸٫۲ درصدی بر روی نرخ ۸۳٫۲۷ شکسته شده است و حمایت بعدی بر روی سطح ۸۲٫۵۴۱ –  فیب ۶۱٫۸ درصدی از افزایش ۸۱٫۳۳ ( پایین ترین سطح روز ۱ مه ) به ۸۴٫۴۹۸ قرار گرفته است.

لازم به ذکر است که خط روند افزایشی کشیده شده از سطح ۷۸٫۹۱ نیز به عنوان حمایت قیمت عمل می کند و از این رو در هفته جاری به احتمال زیاد این حرکت کاهشی شاخص ایندکس دلار در اطراف محدوده نزدیکی سطح ۸۲٫۵۴ متوقف خواهد شد و از آنجایی که حرکت اصلاحی کنونی خلاف روند افزایشی آغاز شده از سطح ۷۸٫۹۱۸ می باشد بنابراین در هفته جاری کاهش بیشتر قیمت به زیر سطح ۸۲٫۵۴ چندان مورد نظر ما نیست.

در صورت تثبیت کامل قیمت در بالای سطح حمایت ۸۲٫۵۴، بازگشت قدرتمند حرکت صعودی تایید شده و راه برای صعود مجدد در موج (c) از موج بزرگ افزایشی C به سوی ۸۵٫۹۶ از طریق عبور از سطح ۸۴٫۶۲ هموار خواهد شد.

بنابراین اطراف سطح حمایت ۸۲٫۵۴ می تواند نشانه توقف حرکت اصلاحی نزولی بوده و راه را برای تقاضای خرید ایندکس دلار هموار سازد. در روز جمعه اعلام آمارهای اشتغال ماهانه در ایالات متحده  (NFP)، مهمترین خبر بازار است و انتظار می رود، پس از افزایش ۱۶۵ هزار فرصت شغلی جدید که در دوره قبل اعلام شد، در ماه مه نیز شاهد ایجاد ۱۶۳ هزار فرصت شغلی جدید باشیم.

همچنین ، تحلیلگران پیش بینی می کنند که نرخ بیکاری در همان عدد فعلی ۷٫۵ درصد تثبیت شود. در حال حاضر، احتمال حمایت از برنامه گسترش خرید دارایی ها بسیار کم است و حتی زمزمه هایی برای توقف برنامه های محرک اقتصادی نیز وجود دارد اما اگر شاخص اشتغال آمریکا در روز جمعه ضعیف اعلام شود احتمال کاهش ایندکس دلار به سوی سطح حمایت ۸۲٫۵۴ وجود دارد و بعد از آن را می بایست منتظر تحولات تکنیکی بود.

به باور ما تا هنگامیکه سطح حمایت ۸۲٫۵۴ پابرجاست، انتظار می رود حرکت اصلاحی نزولی ایندکس دلار متوقف شود و از اطراف این سطح حمایت احتمال بازگشت و شروع حرکت صعودی چندان متعجب کننده نخواهد بود به هر حال خیلی بعید به نظر می رسد که در هفته جاری شاخص ایندکس دلار بتواند به نرخهای زیر سطح حمایت مستحکم و قوی ۸۲٫۵۴ کاهش یابد و همانطور که اشاره کردیم در هفته جاری محتمل ترین سناریو  آن است که این حرکت اصلاحی نزولی در اطراف سطح حمایت ۸۲٫۵۴ متوقف شود و مجدد به سوی نرخهای بالای ۸۴٫۴۹ و ۸۴٫۶۲ تقویت شود.

نمودار روند تغییرات روزانه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس