تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال بازار لندن 

قیمت جهانی نفت خام سبک آمریکا روز گذشته تا نزدیکی سطح ۹۵٫۶۸ دلار/ بشکه پیش رفت ولی هنوز این مقاومت شکسته نشده است. اکنون ، هدف در صورت شکست شدن سطح ۹۵٫۶۸  می تواند محدوده ۹۷٫۰۴  باشد که این مستلزم شکست قاطعانه سطح ۹۵٫۶۸ ( سطح فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی ) می باشد که در چارت زیر مشخص است. خبری که در حال حاضر بیشتر در بازار جهانی نفت خام مطرح است ، امتداد حرکت صعودی از سطح ۸۵٫۶۱ است.

از این رو تنها توضیحی که می توان برای این افزایش اخیر مستمر قیمت جهانی نفت خام داد این است که موج افزایشی که از سطح ۸۵٫۶۱ ( پایین ترین روز ۱۸ آوریل ) شروع شده رو به گسترش است که این موضوع را قرار گرفتن قیمت در موج صعودی C تایید می نماید.

در نمودار زیر مشخص است که حرکت کاهشی اخیر از سطح ۹۷٫۱۱ ( بالاترین سطح روز ۲۰ مه ) در سه موج تشکیل شده که موج آخر یعنی موج c در اطراف محدوده حمایت ۹۱٫۳۹ ( فیب ۵۰ درصدی از ۸۵٫۶۱ به ۹۷٫۱۷) پایان یافته است و همچنین با توجه به افزایش اخیر از سطح ۹۱٫۲۶ به نظر می رسد که این حرکت قدرتمند بوده و بسیاری از فعالان بازار انتظار دارند که این حرکت را نمی توان به عنوان حرکت بازگشتی یا اصلاحی در نظر گرفت.

بنابراین برای امروز در صورت نفوذ قیمت به بالای سطح مقاومت ۹۵٫۶۸ ( فیب ۳۸٫۲ درصدی ) راه را برای افزایش به سوی ۹۷٫۰۴ ( فیب ۵۰ درصدی ) هموارتر می سازد.

در حرکت نزولی نیز تنها شکست و تثبیت کامل قیمت پایین سطح ۹۳٫۹۹ موجب نقض سناریوی بالا و کاهش به سوی سطخ ۹۳٫۴۰ و ۹۲٫۴۰ خواهد شد. امروز شاخص اشتغال آمریکا (NFP) راس ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران منتشر می شود که می تواند جهت قیمت نفت خام سبک آمریکا را مشخص نماید. بهتر است تا آن زمان منتظر بمانیم.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکانفت خام

 

برای قیمت نفت برنت دریای شمال همانگونه که در چارت پایین می بینیم قیمت با مقاومت ۱۰۳٫۹۸ دلار/ بشکه مواجه است و تنها در صورتیکه بتواند به بالای این سطح افزایش یابد می تواند هدف ۱۰۵٫۳۱ را نمایان سازد. این سطح مقاومت بر روی خط فیب ۷۶٫۴ درصدی از کاهش ۱۰۵٫۳۱ ( بالاترین سطح روز ۲۰ مه ) به ۹۹٫۶۶ ( پایین ترین سطح روز دوشنبه ) تشکیل شده است.

مقاومت دیگری که این منطقه را مستحکم تر کرده است بر روی ضلع بالایی تونل نزولی قرار گرفته است و چنانچه قیمت بتواند از سطح ۱۰۳٫۹۸ عبور کند این بدان معناست که حرکت صعودی که از سطح ۹۶٫۷۵ ( پایین ترین سطح روز ۱۸ آوریل ) شروع شده است در موج افزایشی C امتداد بیشتری پیدا خواهد کرد. به باور ما این موج قادر خواهد بود تا به اندازه ی طول موج قبلی A حرکت نماید و حتی به بالای سقف موج A یعنی سطح ۱۰۵٫۹۴ ( بالاترین سطح به تثبت رسیده در روز ۷ مه ) افزایش یابد.

لازم به ذکر است که سطح حمایت بر روی نرخ ۱۰۲٫۸۱ ( پایین ترین سطح روز پنجشنبه ) واقع شده است که تنها در صورت شکست این سطح نشاندهنده تایید تشکیل سقف دو قلوی کوچک است که می تواند در حرکت نزولی هدف ۱۰۱٫۸۲ دلار/ بشکه را مشخص سازد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت