تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

برای قیمت جهانی نفت خام سبک آمریکا با توجه به اینکه فعلا قیمت موفق به عبور از سطح مقاومت ۹۸٫۴۰ دلار/ بشکه نشده است ، انتظار داریم که قیمت آن مقداری اصلاح و برگشت داشته باشد و به سوی سطح ۹۷٫۰۴ عقب نشینی کند و سپس افزایش یابد. کاملا مشخص است که این سطح مقاومت بر روی خط فیب ۶٫۸ درصدی از موج بزرگ افزایشی C که از سطح ۹۱٫۲۶ ( پایین ترین سطح روز ۳ ژوئن ) شروع شده است قرار دارد.

بنابراین عدم توانایی قیمت نفت خام در عبور از این سطح بیانگر دو نکته می باشد. اول آنکه این موضوع نشان می دهد که نفت قدرت و پتانسیل چندانی برای عبور از این مانع را ندارد و ممکن است بازار  برای عبور از این سطح مجبور به اندکی عقب نشینی به سوی منطقه ۹۷٫۰۴ و سپس وارد آوردن ضربه نهایی برای شکست سطح ۹۸٫۴۰ و صعود به سوی ۱۰۰ شود.

دومین نکته آن است که موج C احتمالا در همان نزدیکی سطح ۹۸٫۴۰ تکمیل شده است زیرا طول این موج معمولا می تواند کوتاهتر از موج قبلی یعنی موج A باشد که هر دوی این نشانه ها می تواند سیگنالی در جهت برگشت قیمت به سوی سطح حمایت ۹۷٫۰۴ باشد و چنانچه قیمت بیشتر کاهش یابد و به سطح ۹۶٫۳۰ پایین آید نشاندهنده حرکت برگشتی و تغییر روند از صعودی به نزول قیمت خواهد شد.

لازم به ذکر است که در حرکت صعودی تنها شکست کامل سطح ۹۸٫۴۰ این گمانه را تقویت می کند که حرکت صعودی پرقدرت به سوی سطح ۱۰۰٫۰۹ دلار/ بشکه ادامه خواهد داشت که این هدف بر روی خط فیب ۷۶٫۴ درصدی قرار گرفته است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

در قیمت نفت برنت دریای شمال همانطو که در چارت پایین می بینیم فعلا قیمت آن بین محدوده خنثی ۱۰۵٫۳۴ الی ۱۰۶٫۶۸ دلار/ بشکه در نوسان است و عبور قیمت از این محدوده جهت قیمت را مشخص خواهد کرد و تا آن زمان بهتر است منتظر بمانیم.

این منطقه خنثی بین پایین ترین سطح فیب ۶۱٫۸ درصدی و فیب ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی C قرار گرفته است که از سطح ۹۹٫۶۶ ( پایین ترین سطح روز ۳ ژوئن ) شروع شده است.

هر چند هنوز در این موج قیمت نفت برنت از قدرت و پتانسیل خوبی برای افزایش تا سطح ۱۰۸٫۸۵ ( فیب ۱۰۰ درصدی ) برخوردار است اما برای تحقق این سناریو حتما می بایست از سطح مقاومت ۱۰۶٫۶۸ عبور کند. در حرکت نزولی نیز شکست و تثبیت کامل قیمت پایین سطح ۱۰۵٫۳۴ می تواند موجب کاهش قیمت نفت برنت به سوی سطح ۱۰۴٫۲۶ دلار/ بشکه ( سطح فیب ۵۰ درصدی ) شود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت