تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

با عرض سلام ، میلاد حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را  به تمامی هموطنان و کاربران سایت تبریک عرض مینمایم. اللهم عجل لولیک الفرج

هفته گذشته در شرایطی که بازار جهانی نفت در انتظار تصمیم بانک فدرال ایالات متحده برای توقف سیاستهای انبساطی بود و شایعاتی نیز مبنی بر کاهش برنامه خرید اوراق قرضه تا پایان سال وجود داشت و نیز با توجه به افزایش ذخایر نفتی سازمان انرژی آمریکا  و تشدید بحران نقدینگی در چین،  این گمانه را تقویت می کند که حرکت نزولی نفت ادامه خواهد داشت .

در واقع پس از پایان نشست کمیته سیاستگذاران بانک مرکزی آمریکا و اظهارات بن برنانکی به متوقف شدن بخشی از سیاست های محرک پولی از سوی این بانک ، قیمت نفت که در اوایل هفته گذشته در بازارهای جهانی عمدتا بدلیل تنش های خاورمیانه با افزایش روبرو شده بود در اواخر هفته پس از کنفرانس خبری برنانکی به شدت با کاهش مواجه شد .

به باور ما ، بانک فدرال رزرو آمریکا باز هم خریداران نفت را مایوس ساخت و از سوی دیگر اطلاعات موسسه نفتی آمریکا حاکی از این است که ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته افزایش یافته است و همچنین بحران نقدینگی چین تشدید شده است . به همین خاطر از هم اکنون می توان با توجه به شکست سطوح حمایت ادامه کاهش قیمت نفت خام سبک آمریکا را تا سطح ۹۱٫۲۶ دلار/ بشکه بیش از پیش مجسم کرد که در نمودار زیر مشخص است . 

با این تفاسیر ، تصمیم بانک آمریکا مبنی بر عدم پیگیری برنامه های محرک اقتصادی ( ۸۵ میلیارد دلار در  ماه ) باعث بروز نگرانی‌های مجدد مبنی بر این موضوع شد که بانک ‌های مرکزی دیگر نیز تلاش‌های محرک اقتصادی خود را کاهش خواهند داد و این امر می تواند بر روی سرمایه گذاران بازار نفت تاثیر منفی بگذارد.

در نمودار زیر به وضوح روشن است که با شکسته شدن خط روند افزایشی منجر به تغییر جدّی در حرکت اصلی قیمت شده است و بر این باوریم که روند اصلی در هفته جاری نزولی است و از این رو  بار دیگر تمرکز را به سقوط قیمت تا سطح ۹۱٫۲۶  معطوف خواهیم کرد . مقاومت در نزدیکی منطقه ۹۵٫۹۴ دلار/ بشکه قرار دارد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

 قیمت نفت برنت دریای شمال در حرکت کاهشی قرار گرفته است و احتمال استمرار سقوط قیمت تا سطح ۹۹٫۶۶ دلار/ بشکه وجود دارد. بسته شدن قیمت در پایین سطح ۹۹٫۶۶ منجر به کاهش قیمت تا سطح ۹۶٫۷۵ ( پایین ترین سطح روز ۱۸ آوریل ) خواهد شد. بنابراین تا زمانی که نشانه آشکار از بازگشت قیمت به بالای ۱۰۴٫۲۶ ندیده ایم همچنان توصیه معاملاتی ما برای نفت برنت فروش  است . نگاهی به نمودار پایین نیز موئد این مطلب است .

نفت برنت در چند روز گذشته پس از سخنرانی برنانکی در خصوص توقف محرکهای اقتصادی بانک فدرال رزرو و تشدید بحران نقدینگی در چین و همچنین افزایش ذخایر نفتی سازمان انرژی آمریکا ، با کاهش شدیدی مواجه بوده است و معامله گرانی که آنرا فروخته اند هم اکنون در سود قابل توجهی هستند و این بدان معنی است که فروشندگان نسبت به خریداران برتری بیشتری دارند و حتی ممکن است در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده قیمت آن تا سطح ۸۸٫۴۹ دلار/ بشکه ( پایین ترین سطح روز ۲۲ ژوئن ۲۰۱۲ ) کاهش یابد. ان شالله از روزهای آینده به بررسی وضعیت چشم انداز فصلی و سه ماهه قیمت خواهیم پرداخت.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال

نفت برنت