تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

اظهارات روز گذشته چند تن از مقامات بانک مرکزی آمریکا در مجموع برای نفت مثبت بود و دیروز همانطور که پیش بینی کرده بودیم قیمت قاطعانه از سطح ۹۶٫۲۰ دلار/ بشکه عبور کرد و با پشت سر گذاشتن این سطح، راه برای افزایش بیشتر در کوتاه مدت هموار شده است.

در واقع هم اکنون پس از شکست سطح ۹۶٫۲۰ دلار/ بشکه موجب صعود قیمت نفت خام سبک آمریکا به بالای سطح ۹۷ گردیده است و این وضعیت نشان دهنده احتمال ادامه روند رو به جلو به سوی ۹۷٫۶۵ و ۹۸٫۵۰ است و این سناریوی افزایشی در کوتاه مدت تا زمانیکه قیمت بالای سطح حمایت ۹۵٫۴۵ قرار دارد فعلا پایدار است.

بررسی شمارش امواج الیوت نیز نشان می دهد که روند این حرکت در کوتاه مدت افزایشی است. از این رو با توجه به حاکم بودن حرکت افزایشی در کوتاه مدت ، ترجیح می دهیم که همچنان در این مسیر همراه روند صعودی در موج (۴) تا سطوح اشاره شده باشیم.

از جمله عوامل اصلی تقویت نفت در این چند روز اخیر می توان به تشدید بحران در لیبی و کاهش تولیدات نفت دریای شمال اشاره کرد که به تقویت نفت خام سبک آمریکا به سوی منطقه ۹۸ و ۹۹٫۰۱ دلار/ بشکه کمک خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

به نظر در حال حاضر بایستی همچنان به فکر چشم انداز میان مدت بود و همچنان قیمت نفت برنت دریای شمال را در تحلیل ۱ الی ۳ ماهه مورد بررسی قرار می دهیم . در شکل زیر نمودار روزانه را مشاهده می نمایید. همانگونه که در تحلیل قبلی نیز گفته شد در این نمودار یک الگوی پرچم مشاهده می نمایید.

همچنین در نمودار پایین می بینیم که موج C به سه موج کوچکتر یعنی موجهای a, b, c تقسیم شده است که موج c به سوی سطح ۸۹٫۵۴ ( سطح فیب ۷۶٫۴ درصدی ) در حال کاهش است که نزدیک به سطح ۸۸٫۴۹ می باشد که البته این منطقه همانطور که در چشم انداز میان مدت اشاره کردیم در چشم انداز میان مدت( یعنی ۱ الی ۳ ماهه آینده)  قابل دسترس خواهد بود.

در نمودار زیر کاملا مشخص است که قیمت در یک الگوی افزایشی گوه (Wedge) شکل گرفته است که با توجه به حرکت کاهشی کوتاه مدت از سطح ۱۱۹٫۱۷ ( بالاترین سطح روز ۸ فوریه ) هر دو یک الگوی پرچم نزولی را بوجود آورده اند که هدف ۹۵٫۴۵ ( سطح فیب ۵۰ درصدی) را مشخص می سازد.

بنابراین با توجه به موارد اشاره شده در میان مدت برای قیمت نفت برنت دریای شمال منتظر کاهش به سوی هدف ۹۵٫۴۵ و حتی نرخهای پایین تر هستیم. گفتنی است که در میان مدت سطح مقاومت همچنان بر روی منطقه ۱۰۶٫۶۷ دلار/ بشکه قرار دارد که مانع از هر گونه حرکت اصلاحی افزایشی خواهد شد.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت برنت دریای شمالنفت برنت