تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

روز گذشته دیدیم که حرکت افزایشی قیمت نفت خام سبک آمریک با ورود خریداران در نرخ ۱۰۴٫۱۲ دلار/ بشکه آغاز شد و در حال حاضر، قیمت در محدوده ی بالای این سطح قرار دارد و همچنان هدف ۱۰۵٫۵۵ را نشانه گرفته است

البته هر چند نا آرامی ها مصر و تنش در خاورمیانه همچنان موجب نگرانی ها از عرضه نفت و به تبع صعود قیمت شده است اما از نظر تحلیل تکنیکال، از این به بعد می بایست با احتیاط وارد بازار نفت شد زیرا قیمت آن وارد منطقه ای شده است که در اصطلاح از آن ” حالت اشباع از خرید (Overbought) یاد می کنند و ممکن است قیمت آن حرکات اصلاحی شدیدی را تجربه کند. از این رو می بایست نسبت به این حرکتهای اصلاحی و برگشتی دقت زیادی کرد.

در نمودار زیر همانطور که ملاحظه می فرمائید حرکت سه موجی بزرگ قیمت که از سطح ۸۵٫۶۱ ( پایین ترین سطح روز ۱۸ آوریل ) آغاز گردیده رو به پایان است و موجهای کوچک خیلی زیادی باعث تشکیل این موج بزرگ شده اند و همچنین در نمودار می بینیم که هم اکنون در موج آخر یعنی موج (۵) هستیم.

این موج به همراه چهار موج دیگر یعنی موجهای (۱) ، (۲)  ، (۳) و (۴) تشکیل یک موج بزرگ C را داده اند. هر چند برای امروز تشخیص نقطه سقف برای نفت در موج پنجم کمی دشوار است اما طول موج (۱) نشان می دهد که احتمالا موج (۵) در اطراف نزدیکی منطقه ۱۰۵٫۵۵ – خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی از موج (c) – به قله یا سقف خود خواهد رسید.

لازم به ذکر است که در صورت بسته شدن و تثبیت حداقل ۲ ساعته قیمت در بالای سطح ۱۰۵٫۵۵ فرصت مناسب برای ورود به پوزیشن خرید با هدف ۱۰۷٫۲۴ ایجاد می شود و بار دیگر تمرکز را به صعود قیمت معطوف خواهیم کرد اما تا زمانیکه قیمت موفق به عبور کامل از سطح ۱۰۵٫۵۵ دلار/ بشکه نشده است می بایست نسبت به استمرار روند افزایشی با احتیاط عمل کرد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال همچنان بر تحلیل قبلی خود پایبند هستیم و پیش بینی می کنیم که قیمت آن به سوی سطح ۱۰۹٫۵۱ دلار/ بشکه افزایش یابد که این هدف را صعود قیمت نفت برنت به بالای ۱۰۸٫۲۶ تایید کرده است.

بالاترین سطح روز دوشنبه قیمت در نرخ ۱۰۸٫۰۴ بود که شکسته شد و بدین جهت می بایست کماکان در انتظار ادامه سیر صعودی قیمت باشیم که از سطح ۹۹٫۶۷ ( پایین ترین سطح روز ۲۴ ژوئن) آغاز گردیده است.

این روند صعودی قیمت همانطور که در نمودار زیر مشخص است در موج بزرگ C قرار دارد که می تواند تا سطح ۱۰۹٫۵۱ ( خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) افزایش قیمت داشته باشد.

از دیدگاه امواج الیوت این موج می تواند به پنج موج کوچکتر در قالب موجهای (۱) ، (۲) ، (۳) ، (۴) ، (۵) تقسیم شود که ما هم اکنون در موج آخر یعنی موج (۵) هستیم که می تواند هدف ۱۰۹٫۵۱  را مشخص سازد.

همچنین در نمودار زیر اتصال نقاط موج (۱) و موج (۳) هدف ۱۰۹٫۵۱ را نشانه گرفته است که مماس با این هدف مشخص شده می باشد. البته برای امروز با در نظر گرفتن این موضوع که طول موج (۳) گسترش بیشتری داشته است ، احتمال امتداد افزایش قیمت نفت برنت در موج (۵) به سوی سطح ۱۱۱٫۸۳ دلار/ بشکه تا حدودی بعید به نظر می رسد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت