تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

در قیمت جهانی نفت خام سبک آمریکا همانطور که دیروز نیز گفته بودیم قیمت توانست از سطح ۱۰۵٫۵۵ دلار/ بشکه عبور کند و تا هدف ۱۰۷٫۲۴ افزایش یابد که دقیقا این اتفاق افتاد . کاهش بیش از انتظار ذخایر نفتی استراتژیک آمریکا و اظهارات دیشب برنانکی در خصوص حمایت از محرکهای اقتصادی نیز مزید بر علت بودند.

برای امروز انتظار داریم در صورتیکه قیمت بتواند حداقل ۱ الی ۲ ساعت بالای سطح ۱۰۷٫۲۴ تثبیت شود آنگاه خریداران می توانند تا حدی به استمرار حرکت صعودی امیدوار باشند تا به هدف بعدی یعنی سطح ۱۰۹٫۹۶ ( خط فیب ۱۶۱٫۸ درصدی) دست یابد. شکسته شدن این سطح این گمانه را تقویت می کند که حرکت صعودی پرقدرت ادامه خواهد داشت. در غیر این صورت می بایست منتظر برگشت و حرکت اصلاحی به سوی ۱۰۵٫۵۵ باشیم و چنانچه قیمت زیر این سطح کاهش یابد می تواند تا منطقه ۱۰۴٫۰۰ و ۱۰۳٫۶۰ برگشت داشته باشد.

در نمودار زیر ملاحظه می فرمائید که از نظر تحلیل امواج الیوت قیمت نفت خام همچنان در موج افزایشی (۵) در حال افزایش است اما برای امروز انتظار می رود که در صورت تشکیل حرکات افزایشی منطقه مقاومت ۱۰۷٫۲۴ و ۱۰۷٫۵۰ فعلا مانع از تقویت بیشتر قیمت گردد. بنابراین اگر حرکت صعودی قادر به تثبیت ۲ ساعت قیمت در بالای سطح ۱۰۷٫۲۴ باشد، هدف بعدی سطح ۱۰۹٫۹۶ است در غیر این صورت می بایست با تکمیل موج (۵) منتظر برگشت به سوی ۱۰۵٫۵۵ و منطقه ۱۰۴٫۰۰ دلار/بشکه باشیم که در نمودار زیر به وضوح مشخص است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

دلیلی برای تغییر تحلیل روز گذشته وجود ندارد و همچنان منتظر افزایش بیشتر قیمت نفت برنت دریای شمال تا سطح ۱۰۹٫۵۱ دلار/ بشکه هستیم که این هدف را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی تایید کرده اند. 

در نمودار زیر مشاهده می شود که قیمت در موج (۵) در حال حرکت است که آخرین موج از موج قدرتمند (C) می باشد که از سطح ۹۹٫۶۷ ( پایین ترین سطح روز ۲۴ ژوئن ) شروع شده است. در این موج می بایست در انتظار تقویت بیشتر به سوی سطح ۱۰۹٫۵۱ ( خط فیب ۱۰۰ درصدی ) باشیم زیرا این موج می تواند به اندازه طول موج قبلی A حرکت داشته باشد. حتی نقاط متصل شده موج (۱) و موج (۳) هدف ۱۰۹٫۵۱ را نشان می دهند .

البته ذکر این نکته لازم است که پتانسیل افزایشی قدرتمندی که دیروز شاهد آن بودیم ممکن است امتداد بیشتری یابد و در موج C قیمت نفت برنت را از سطح ۱۰۹٫۵۱ عبور دهد و تا هدف بعدی یعنی سطح ۱۱۱٫۸۳ ( خط فیب ۱۲۳٫۶ درصدی ) افزایش یابد. منطقه حمایت بر روی سطح ۱۰۷٫۱۹ دلار/ بشکه ( خط فیب ۷۶٫۴ درصدی ) قرار دارد و تنها نفوذ و تثبیت چند ساعته قیمت در پایین این موجب برگشت و حرکات اصلاحی خواهد شد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت