تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

در کوتاه مدت همانطور که در نمودار زیر مشاهده می فرماید دامنه حرکت قیمت نفت خام سبک آمریکا مابین نرخهای ۱۰۵٫۳۰ و ۱۰۷ دلار/ بشکه است و برای امروز پیش بینی می کنیم مدتی در بین این سطوح در نوسان باشد تا پس از آن به سوی ۱۰۳٫۹۶ ( خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) کاهش یابد. قبلا نیز عرض کردم از دیدگاه امواج الیوت حرکت پنج موجی که از سطح ۹۲٫۶۷ ( پایین ترین سطح روز ۲۴ ژوئن) شروع شده رو به اتمام است که موج پنجم در بین دو خط الگوی گوه قرار گرفته است.

این الگو بیشتر شبیه الگوی سقف می باشد تا الگوی ادامه دهنده و نشاندهنده کاهش قدرت خریداران می باشد. واگرایی RSI با روند قیمت همچنان ادامه دارد و در نمودار پایین، عدم توانایی قیمت در عبور از سطح مقاومت ۱۰۷٫۴۵ به منزله تایید حرکت کاهشی به سوی ۱۰۳٫۹۶ است. تنها در صورت بازگشت قیمت به بالای سطح ۱۰۷٫۴۵، احتمال افزایش قیمت به سوی ۱۰۸٫۶۵ وجود دارد.

قیمت هم اکنون در روندی خنثی قرار گرفته و انتظار می رود فعلا مابین نرخهای ۱۰۵٫۳۰ (سطح حمایت) و ۱۰۷ (سطح مقاومت) به این حرکت ادامه دهد تا بعد از آن به سمت ۱۰۳٫۹۶ کاهش یابد. بنابراین تا زمانی که قیمت نفت خام زیر نرخ ۱۰۷٫۴۵ دلار/ بشکه است، فشار نزولی همچنان وجود دارد که این حرکت را واگرایی بوجود آمده در اندیکاتور RSI تایید کرده است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال پیش بینی می کنیم که برغم تثبیت بالاترین نرخ روز گذشته در سطح ۱۰۸٫۷۴ دلار/ بشکه شاهد بازگشت و شروع حرکت اصلاحی به سوی نرخهای پایین باشیم. حرکت صعودی روز گذشته صرفا در جهت گسترش حرکت پنج موجی بود که از سطح ۹۹٫۳۴ ( پایین ترین سطح روز ۲۴ ژوئن) شروع شده بود.

به باور ما این موج امتدادی بیشتری نخواهد داشت زیرا واگرایی قیمت با اندیکاتور RSI نشان می دهد که قیمت در حالت اشباع از خرید قرار گرفته است و می بایست در انتظار برگشت قیمت باشیم.

از نظر تحلیل استراتژیک تکنیکال پایین ترین سطح روز چهارشنبه در نرخ ۱۰۷٫۳۰ به عنوان پیوت و حمایت روزانه محسوب می شود و چنانچه قیمت به زیر این سطح کاهش یابد نشانه دهنده برگشت قیمت به سوی سطح ۱۰۶٫۳۵ دلار/ بشکه ( کف موج ۴ ) می باشد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت