تحلیل قیمت جهانی اونس طلا در آستانه گزارش اشتغال آمریکا 

در حال حاضر قیمت جهانی اونس طلا فاصله چندانی تا عدد ۱۴۸۷ ندارد و تا قبل از انتشار خبر اشتغال آمریکا احتمال فتح این سطح بسیار است که اگر این سناریو حاکم شود و حداقل ۲ ساعت بالای آن تثبیت شود، خود را گامی دیگر به منطقه مقاومت ۱۵۰۰ دلار نزدیک می کند در غیر این صورت اگر خبر امروز از آمریکا مثبت اعلام شود می تواند از همان اطراف سطح مقاومت ۱۴۸۷ به زیر قیمت ۱۴۶۰ کاهش یابد.

امروز مهمترین رویداد خبری، اعلام  گزارش اشتغال ماهیانه آمریکا است و بازار از این جهت به آن علاقمند است که ممکن است  اطلاعاتی در خصوص سیاستهای پولی آینده بانک مرکزی آمریکا در اختیار بازار قرار دهد. به همین خاطر این خبر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در هر صورت امروز راس ساعت ۱۷:۰۰  به وقت تهران شاخص NFP که یکی از مهمترین شاخصهای اقتصادی ایالات متحده است اعلام خواهد شد . در آستانه اعلام این خبر ، شاخصهای مربوط به بازار کار برخی مثبت و برخی منفی اعلام شده اند.  روز چهارشنبه آمار بخش اشتغال بخش خصوصی (ADP ) ایالات متحده آمریکا +۱۱۹۰۰۰ اعلام شد که پایین تر از حد انتظارات بود. اما دیروز شاخص مدعیان استفاده از مزایای بیکاری هفتگی به کمترین سطح پنج ساله گذشته کاهش یافت که این نشانه مثبتی برای بازار کار ایالات متحده است. اما سوال اینست که آیا این خبر قیمت اونس طلا را تقویت خواهد کرد یا بالعکس  ؟

 جواب به این سوال کاری است سخت دشوار و تنها می توان از کنار هم چیدن قضایا مسائل را تحلیل کرد و پیشبینی قطعی ان امریست نا ممکن . تاثیر NFP بر اونس طلا از آن جهت است که اگر ضعیف  باشد فشار را بر مقامات بانک مرکزی آمریکا برای گسترش سیاستهای انبساطی مضاعف می کند که همین موجب افزایش طلا در بازارهای جهانی خواهد شد اما اگر قوی اعلام شود موجب کاهش بیشتر قیمت به زیر ۱۴۶۰ خواهد شد.

در هر صورت ماه مارس NFP  به عدد ۸۸۰۰۰+ رسید و برای ماه آوریل انتظار حدود ۱۴۵۰۰۰+ را داریم . تقریبا تمامی شاخصهای اخیر ایالات متحده حکایت از ضعف اقتصاد این کشور می کند و در صورتیکه NFP امروز ضعیف تر از حد انتظار اعلام شود می توان در جلسه بعدی افزایش در برنامه بودجه خرید دارایی های بانک فدرال رزرو را قطعی دانست و می توان از هم اکنون اونس طلا را در حوالی ۱۵۰۰دید در غیر این صورت اگر آمار مثبت و بالاتر از حد انتظارات اعلام شوند می بایست در انتظار دور جدیدی از سقوط قیمت اونس طلا باشیم .

بنابراین برای امروز در صورتیکه NFP بسیار بالاتر از حد انتظارات اعلام شود، این موضوع خریداران طلا را ناامید خواهد کرد و با شکست سطح ۱۴۵۰ به سطح ۱۴۴۰ کاهش خواهد یافت .

بنابراین در حال حاضر اونس طلا در منطقه ای مابین ۱۴۵۵ ( سطح حمایت ) و ۱۴۸۷ ( سطح مقاومت ) در حال نوسان است و پس از خبر امروز یکی از این دو خط شکسته خواهند شد . دیگر زوج ارزها و همچنین نفت نیز در فضای بدون روند و ثبات (Consolidation) بسر می برند و خبر امروز تکلیف بازار را برای روزهای آینده مشخص خواهد کرد .

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا